آزادی بیان - سخنرانیهای دکتر حسن عباسی

سخنرانیهای دکتر حسن عباسی

اظهارات حسن عباسی در همایش "انقلاب اسلامی و مهدویت"
ساعت ۱:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٢٩  کلمات کلیدی:

حسن عباسی با اشاره به سخن مارکس در پایان دوره قرون وسطی که می گفت "دین افیون توده هاست" تصریح کرد: تفکر مهدویتی که در آن انقلاب اسلامی نباشد، افیون توده هاست و آنها را از حرکت بازمی دارد.

به گزارش ایرنا، این تحلیلگر در دومین روز از نخستین همایش "انقلاب اسلامی و مهدویت" با موضوع "انقلاب اسلامی منهای مهدویت و مهدویت منهای انقلاب اسلامی" در تشریح این موضوع اظهار داشت: مهدویت باید در درون خود دارای حرکت باشد و آنهایی که معتقدند باید نشست تا آن حضرت ظهور کنند، سخت در اشتباهند.

وی افزود: اگر مهدویت انقلاب اسلامی نداشته باشد فلسفه غیبت زیر سئوال می رود و پرسش هایی از این قبیل مطرح می شود که اساساً چرا غیبت به وجود آمد؟ یا چرا باید ظهور در زمان ما باشد؟ و ما چه ویژگی هایی نسبت به گذشتگان و آیندگان داشته و یا داریم؟

عباسی با تاکید بر اینکه معنای انتظار به درستی فهم نشده است، گفت: حضرت حجت همانطور که در روایتی داریم که ائمه چراغ هدایت هستند، مانند فانوسی است که به کشتی نشینان راه را نشان می دهد و ناخدایان کشتی ها هستند که باید خود را در طوفان ها و تاریکی ها به ساحل امن آنان برسانند؛ بنابراین ما باید به سمت آن حضرت برویم نه آنکه منتظر باشیم تا او بیاید.

وی درخصوص معنی ظهور هم با اشاره به آیه "انّ الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم" تصریح کرد: ظهور در برابر بطون است و به همین دلیل اگر بُطون جامعه لایق آن حضرت نشود، ظهوری اتفاق نمی افتد.

عباسی دین اسلام را دین حرکت عنوان کرد و افزود: برخلاف عقیده عده ای در دولت های سازندگی و توسعه سیاسی که فکر می کنند انقلاب ایران در 15 خرداد 42 آغاز شد و در سال 57 تمام شد و باید آن را تثبیت کرد، انقلاب اسلامی از غدیر خم شروع شد و تا زمانی که پرچم آن به دست امام زمان برسد ادامه دارد.

این تحلیلگر سیاسی با تقسیم بندی تاریخ شیعی به دو بخش نبوت و امامت، خاطرنشان کرد: ولایت فقیه در بخش امامت تاریخ شیعه قرار می گیرد و 61 زعیمی که پس از غیبت کبری وجود داشته اند، هریک انقلابی را انجام داده اند که کمتر از انقلاب حضرت روح الله نیست.

وی با ارائه مثال هایی از انقلاب های دیگر زعمای اسلامی مانند تدوین نهج البلاغه و تربیت موذن شیعی، اولین حکم اجتماعی را مربوط به حکم آیت الله محقق کرکی که اصالتا لبنانی بوده و در نجف سکونت داشته دانست و اظهار داشت: این فقیه که مشروعیت شاه طهماسب را امضا کرد و همه زعمای دیگر طول تاریخ اگر نبودند و انقلاب خود را نمی کردند انقلاب اسلامی 57 رخ نمی داد.

عباسی با تاکید بر اینکه همه انقلاب ها از جمله انقلاب امام خمینی بر مبنای مهدویت بوده است، گفت: انقلاب رهبر معظم انقلاب به مراتب سنگین تر از انقلاب امام خمینی است چراکه انقلاب امام راحل بیرون کردن شاه بود ولی انقلاب رهبری تولید علم درون دینی است.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد از انقلاب پشیمان شده اند و خواستار بازگشت به لیبرالیسم و مارکسیسم هستند و از زیر عبای برخی یاران امام لیبرال دموکرات مسلمان و یا سوسیال دموکرات مسلمان خارج می شود، گفت: انقلاب اسلامی 4 پارادایم را پشت سر گذاشته است که اولین پارادایم آن پارادایم نفی است که امام طلایه دار آن بود و فرمود نه شرقی و نه غربی.

وی پارادایم دوم را پارادایم حیرت نامید و اظهار داشت: در دهه دوم انقلاب بحث های سنت و مدرنیسم مطرح شد و دهه سوم نیز که دهه تفکیک است بحث از بشرگرایی و خداگرایی مظرح شده است و از سال گذشته هم پارادایم تشخیص که تقابل نور و ظلمت بر اساس آیت الکرسی در جامعه شکل گرفته و این دوره از زمان را به تاریخ تبدیل کرده است.

وی با تاکید بر اینکه جریان روشنفکری جامعه ما همواره از توده مردم عقب تر بوده است، اظهار داشت: دعوا ها بر سر کفر و ایمان است و التهابات بعد از انتخابات دهم ریاست جمهوری برای برگرداندن افکار به سال 57 تا عده ای که زمانی انقلابی بودند و امروز در اتاق های فکر این جریانات در لندن مروج تفکرات لیبرالیستی هستند، بگویند که ماهم شرقی هستیم و هم غربی و اشتباه کردیم که گفتیم نه شرقی و نه غربی.

وی قوانین راهنمایی و رانندگی را نمونه ای از خرید گناه دانست و اظهار داشت: ما همانند مسیحیان که به کلیسا می روند و گناهان خود را می خرند گناه عبور از چراغ قرمز و سایر تخلفات راهنمکایی و رانندگی را می خریم و به نوعی می توان گفت که ما در زندگی شخصی دیندار ولی در زندگی اجتماعی سکولار هستیم